• FAQ
  • Veelgestelde vragen

    We zijn nog volop bezig met de invulling en uitwerking van het project SPOT Amsterdam. Op veel vragen hebben we een voorlopig antwoord. Lees hier ons antwoord op veel gestelde vragen. Heb je een vraag die er niet bij staat? Stuur dan een mail aan info@SPOTAmsterdam.nl. Sta je al ingeschreven als geïnteresseerde? Volg ons ook op Facebook!

    Woningaanbod

    Komen er koopwoningen of huurwoningen?

    In SPOT Amsterdam komen circa 1.100 woningen in een mooie mix van vrij sector- en middeldure koopwoningen, vrije sector huurwoningen en huurwoningen in het sociale segment.

    Zijn er al verkoopprijzen of huurprijzen bekend? 

    Nee, de koopprijzen zijn nog niet vastgesteld. Op zijn vroegst in 2022 verwachten we de eerste vanaf prijzen te kunnen communiceren. De middeldure koopwoningen hebben een maximale koopsom die de gemeente per jaar vaststelt.

    De verhuur verloopt via andere partijen. Welke weten we nog niet en ook niet welke huurprijzen zij hanteren. Wel handig om te weten: sociale huurwoningen hebben een huurprijs tot €737,14 per maand (prijspeil 2021), de huurprijzen voor middeldure huur zijn van €752,33 tot €1.041,76 per maand (prijspeil 2021). Voor de vrije sector gelden geen huur-regulerende bepalingen, geen maximumprijzen en geen subsidie. De huurwoningen zullen naar verwachting pas in 2023 in verhuur komen.

    Hoe kom ik in aanmerking voor een huurwoning?

    Amvest Investment Management heeft namens Aegon Nederland de huurwoningen in SPOT gekocht, zij zullen een partij aanwijzen voor de verhuur van deze woningen. Waar en wanneer je je kunt inschrijven, is nog niet bekend, dus maak in ieder geval je interesse kenbaar via het aanmeldformulier, dan word je automatisch geïnformeerd.

    Hoe kom ik aan een koopwoning in SPOT?

    Aan de plannen wordt nog volop gewerkt. Een groot deel van de plannen is al goedgekeurd door de gemeente en voor dat deel is de sloop van de bestaande gebouwen al gestart. Het laatste deel van onze plannen moet nog worden goedgekeurd. Er is dus al heel veel werk gedaan, maar er is ook nog een hoop te doen. We verwachten pas ergens in 2023 met de eerste woningen in verkoop te kunnen gaan, dan weten we waarschijnlijk ook welk makelaarskantoor de appartementen gaat verkopen. De verkoopprijzen zijn ook nog niet bekend. We kunnen pas eind 2022 echt iets zeggen over het prijsniveau. Wel kunnen we delen dat er ook kleinere appartementen worden gerealiseerd met een relatief lagere instapprijs én er komen middeldure koopwoningen. Hiervan stelt de gemeente jaarlijks de maximale koopsom vast. Als je je inschrijft via de website, krijg je vanzelf bericht.

    Wat voor soort woningen komen er?

    We bieden een breed aanbod aan woningen. SPOT wordt een levendige stadswijk, perfect voor stedelingen, jong en oud, die alleen of samen, met of zonder kind(eren) wonen. Er komen dubbellaagse begane grondwoningen, gaveloftachtige woningen, compacte praktische studio’s, een beperkt aantal bijzondere penthouses en verder heel veel leuke, betaalbare, luxe, mooie appartementen in allerlei vormen, met een goede indeling en veel buitenruimtes.

    Hoe ziet de buitenruimte eruit?

    Er komen balkons, loggia’s, fraaie dakterrassen en direct naast SPOT komt het Hondsrugpark.

    Hoeveel woningen komen er in SPOT?

    In totaal telt SPOT straks ca. 1.050 woningen. We gaan uit van ruim 300 woningen in de eerste fase en bijna 400 woningen in de tweede fase.

    In de 1e fase komen middeldure en vrije sector huurwoningen, in de 2e fase komen er naast sociale-, middeldure en vrije sector huurwoningen ook middeldure en vrije sector koopwoningen. In de 3e fase komen er middeldure en vrije sector huurwoningen en vrije sector koopwoningen. Ook komt er ruimte voor sport/fitness en een convenience store.

    Bakkie bij Bullewijck klein
     

    Spacious
    Private
    Open
    Tranquil

    Planning

    Wanneer is het woningaanbod beschikbaar?

    Komende periode gebruiken we om het laatste deek van ons plan verder uit te werken en goedkeuring van de gemeente te krijgen. We verwachten 2023 in verkoop te kunnen gaan met de eerste woningen. De huurwoningen laten iets langer op zich wachten: huurwoningen gaan meestal pas in verhuur als de oplevertijd dichtbij is. We verwachten dat dit in 2023 zal zijn. Als je je inschrijft dan krijg je automatisch bericht.

    Wat is de projectplanning?

    De start bouw (eigenlijk start sloop) van de eerste fase is in februari 2021 begonnen! In mei 2021 wordt gestart met de bouw van 309 huurwoningen, 7.500 m2 VVO kantoor, 350 m2 VVO horeca, sportvoorziening, een kinderdagverblijf en een parkeergarage. De oplevering van deze fase staat op de planning voor 2024. 

    In de volgende fase komen de eerste koopwoningen. Voor de huurwoningen is inschrijven nog niet mogelijk, dit kan pas in een later stadium. Zodra de inschrijving start, maken we dat via deze pagina bekend. Als je je aanmeldt voor de nieuwsbrief, word je automatisch geïnformeerd.

    Kun je je al inschrijven voor de verkoop of verhuur?

    Nee, voor de verkoop en verhuur starten duurt het nog wel even. We kondigen dit ruim van tevoren aan. Je kunt je wel al aanmelden als geïnteresseerde en je wordt dan via de nieuwsbrief om op de hoogte gehouden. Vergeet niet onze Facebookpage te liken waar we geregeld berichten en info op posten. Ook voor de vrije sector huurwoningen in de overige deelplannen kun je je nog niet inschrijven. Je kunt je natuurlijk wel aanmelden, zodat je automatisch op de hoogte wordt gehouden.

    Hoe verloopt de toewijzing?

    De verkoop van de koopwoningen verloopt via een makelaar. De makelaar, de verkoopprocedure, de woningtoewijzing en de verkoopprijzen zijn nog niet bekend. Daar kunnen we je nog niks over zeggen.

    De huurwoningen in het plan worden via een andere partij aangeboden. Ook die partij is nog niet bekend. Dit maken we ruim te voren bekend via in elk geval onze nieuwsbrief, de Facebookpagina en de website.

    Klik hier voor de huisvestigingsverordening voor de huisvestigingsverordening van de Gemeente Amsterdam voor de toewijzingscriteria voor de sociale en middeldure huurwoningen. 

    Frequently
    Asked
    Questions

    Ontwikkelingen in het gebied

    Op de projectlocatie SPOT staan nu kantoren. Wat gaat er gebeuren?

    De kantoren die er staan voldoen niet meer aan de eisen van deze tijd. Het gebied mist ook uitstraling. Veel parkeerplaatsen, weinig groen, niet heel gezellig. Het is geen leuke ‘buurt’. Tegelijkertijd is de behoefte aan woningen in Amsterdam erg groot. Enkele jaren geleden hebben we een aantal van de bestaande kantoren gekocht om plaats te laten maken voor woningen. De kantoren worden gesloopt en in de plaats daarvan realiseren we hoge en middelhoge gebouwen aan leuke pleintjes en groen. In de gebouwen komen woningen, maar er is ook plek voor (flex)werken, caféetjes en restaurantjes en bijvoorbeeld onderwijs-, sport en cultuurvoorzieningen.

    Is dit de enige verandering in het gebied?

    Nee, het Amstel-III gebied verandert enorm. Vanaf het Amstelkwartier aan de Amstel tot aan de nieuwe medische campus van het Universitair MC (oude AMC): er komen duizenden nieuwe woningen bij en allerlei nieuwe voorzieningen. Ook direct naast SPOT verdwijnen kantoren voor woningen. In ons plangebied worden maar liefst ca. 1.050 nieuwe woningen gerealiseerd en in heel Amstel-III misschien wel 10.000. Lees er meer over op de site van de Gemeente Amsterdam.

    Het ‘Hondsrugpark’, waar ligt dat?

    We maken ons samen met de andere ontwikkelaars in het gebied sterk voor de aanleg van een nieuw park in het gebied. Dat vinden we ook heel erg nodig met de komst van zo veel nieuwe woningen en nieuwe bewoners. Het park moet op de plek komen van de huidige Hondsrugweg, die daarmee verdwijnt of verandert van karakter. Er gaan nog wat verkeersstudies en besluiten aan vooraf voor het zo ver is, maar het concept van park is concreet en zeker geen luchtfietserij. Enkele gebouwen van SPOT liggen straks direct aan het park en andere kijken er op uit. Op de website van Hondsrugpark lees je alles over de komst van het park en de activiteiten die georganiseerd worden.

    Wat komt er concreet aan voorzieningen?

    Aan de rand van ons plandeel komt een school voor het basisonderwijs. Binnen SPOT komt een kinderdagverblijf. En om ons heen zijn er ook volop ontwikkelingen. Zo komen er woningen aan de Hogehilweg, Hessenbergweg, Hondsrugpark en Karspeldreef en woningen aan de Arenapoort onder projectnaam Urban Interactieve District, er komt er een studentencampus en ter hoogte van metrostation Bullewijk verandert de Hondsrugweg naar een stadspark. Er is een groot aantal partijen actief met de ontwikkeling van het gebied, maar we kunnen nog niet alles delen omdat we simpelweg ook niet alles precies weten.

    Is het nu al leuk daar? Wat is er aan voorzieningen?

    Op loopafstand, naast station Bijmer Arena,ligt het omvangrijke winkelcentrum Amsterdamse Poort met allerlei winkels, ketens en eettentjes. In dit deel van Zuidoost vind je echt van alles. Het functioneert echt als eigen stad in een stad. Je hoeft dus echt niet per se het centrum in.

    Dan is er nog de Arena-boulevard. In de ArenA is niet alleen voetbal, maar vinden regelmatig concerten plaats. Aan de boulevard vind je verder Pathé Arena met heel veel bioscoopzalen, de concertzaal AFAS-live en de nog grotere ZIGGO-dome.

    In het gebied van SPOT vind je verder restaurant Bullewijk, brouwerij Kleiburg, club JACK en verschillende soorten kleinere horeca. Deze kunnen ook een plek krijgen in de nieuwe ontwikkelingen en verder moet dat worden aangevuld met andere winkels, horeca en bijvoorbeeld een buurtsuper.

    Het Hoofdkwartier van Stichting Hondsrugpark vind je op de hoek van het Bullewijkpad en de Hondsrugweg.

    Gebeurt er nog iets totdat de plannen definitief zijn?

    Jazeker! We willen het gebied alvast laten leven, omdat het best nog even duurt voordat de nieuwbouw er staat en in de tussentijd de bestaande kantoren langzaamaan leegstromen. In en om die kantoren willen we bijvoorbeeld tijdelijke horeca toestaan. Ook is er een Hondsrugpark Hoofdkwartier aan het Bullewijkpad. Van daaruit zorgt een heuse kwartiermaker voor allerlei leuke events en activiteiten in het gebied, zodra dat weer kan. De gemeente heeft HOBU de ruimte gegeven om het gebied op de kaart te zetten. HOBU zoekt de verbinding met de andere kant van het spoor en organiseert allerlei activiteiten en tours. Houd het goed in de gaten op Instagram en Facebook want het wordt er zeker niet stiller op!

    Wat gebeurt er met de openbare ruimte?

    De openbare ruimte krijgt een grote facelift, de stationsomgevingen worden aangepakt en heel gaaf: de Hondsrugweg die nu nog een soort vierbaans-snelweg richting de IKEA is, verandert naar een autoluwe omgeving met fiets- en wandelroutes, zitplekjes en sport. Een soort nieuw stadspark voor de nieuwe bewoners. Heb je de autoprikker van Street Art Frankey al gezien? Deze staat symbool voor 'asfalt eruit, grien erin'! 

    Voorzieningen

    Welke voorzieningen komen in en om de gebouwen?

    Over de exacte invulling van voorzieningen denken we nog na. Er komt in elk geval een school nabij ons plan. Aan de pleintjes vind je straks een mix van (flex)werken, café, koffietentjes en winkels. Maar ook voorzieningen zoals een tandarts, een huisarts en dergelijke zijn heel goed denkbaar, hetzij bij ons, hetzij bij onze buren. Daarnaast hebben we wat meer invloed op de invulling van de gebouwen en de daken. Denk bijvoorbeeld aan een (collectieve) daktuin, lockerboxes voor bezorgpakketten, een bikebar, kruidentuin, flexwerkplekken, enz.

    Kan ik winkelruimte huren in de commerciële plint?

    Als je interesse hebt om winkelruimte te huren, stuur dan een mailtje naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. met je contactgegevens, het gewenst aantal vierkante meters en wat voor een winkel je hier zou willen vestigen. Als we ons met de verhuur van de commerciële plint gaan bezighouden, nemen we contact met je op.

    Welke services kun je straks afnemen?

    De services die we aanbieden staan nog niet vast maar willen we aanbieden naar wens. Naarmate het project verder vordert zal dit steeds duidelijker worden. Je kunt denken aan oppasservices, groenservices, bezorg- en afhaalservices, zorgservices en deelconcepten van auto’s, (elektrische) fietsen, bakfietsen etc.

    Waarom SPOT?

    Waarom zou ik voor SPOT moeten kiezen?

    Wij vinden SPOT straks echt een place-to-be in Amsterdam. Het ligt in Amstel 3 dat bij veel woningzoekers nog wat onontdekt is als nieuwe woonlocatie in Amsterdam. Veel woningzoekers kijken alleen binnen de ring. Maar SPOT ligt dankzij de metro, de snelweg en snelle fietspaden super goed bereikbaar ten opzichte van de stad, omliggende (winkel)voorzieningen en het buitengebied. Bovendien gaat het hele gebied en alles eromheen volledig op de schop. SPOT is nu nog een kantorenpark maar straks een gemengde, levendige woonwijk.

    Waarom heet dit project SPOT, of eigenlijk, S.P.O.T.?

    Dit gebied en het Amstel III-gebied is straks de nieuwe place to be. Enorm veelzijdig. Niet alleen wonen, maar ook werken, ontspannen en uitgaan vind je hier en direct om de hoek. Wij vinden het een echte hot-spot. Volop in verandering. Anders gezegd: S.P.O.T. zou kunnen staan voor een Superior Plan OTransformation. S.P.O.T. is voor iedereen. Voor stellen, singles, gezinnen en Single Parents met One Toddler : ) Het is een compacte en levendige wijk die en heel open en prettig voelt. Zeg maar: Spacious, Private, Open en Tranquil.

    En waarom Nieuw Amsterdams Wonen?

    Zuidoost is destijds aangelegd als een nieuw stuk van Amsterdam. Het is dus onmiskenbaar Amsterdams. Met bravoure en lef, lekker stads, maar in alle grootstedelijkheid ook plezierig en kleinschalig als de oude stadsbuurten. Zuidoost is kleurrijk, sportief, levendig en sociaal. De gebouwen worden een stuk hoger dan de ‘oude stad’, maar veel van wat de stad leuk maakt vind je straks terug in SPOT. Kortom, écht Amsterdams op een nieuwe manier!

    Bereikbaarheid

    Hoe ver ligt het centrum van Amsterdam met het OV?

    Vanaf SPOT kun je kiezen uit metrostation Bullewijk of het grote trein- en metrostation Amsterdam Bijlmer Arena. De metrostations worden ook gerenoveerd. Het centrum van Amsterdam ligt met de metro op minder dan een kwartier.

    En met de fiets?

    Alle vrijheid met je trouwe stalen ros, of lease-fiets van SwapBike. Als je uit gaat van het Volkshotel/Canvas op de Wibautstraat in Oost dan ben je iets langer dan 23 minuten onderweg. Als je zin hebt in terrasjes in De Pijp dan fiets je daar in 25 minuten naar toe. Nog wat overtuigende getallen? De Zuidas op 20 minuten fietsen, het Vondelpark op 30 en de Jordaan in 35. Juist behoefte aan rust? Ouderkerk aan de Amstel in 15, Ouderkerkplas in minder dan 10, en de prachtige Vecht op een kwartier afstand. Het eindeloze buitengebied lonkt!

    Hoe goed is de autobereikbaarheid?

    Echt. Uitstekend. Amstel III wordt weleens dé, of één van de best bereikbare delen van Amsterdam genoemd. Vlakbij opritten van de A2 én de A9 die je op hun beurt weer in een mum op de A1 en de A10 brengen. De wereld aan je voeten, of moeten we zeggen, wielen?

    Parkeren

    Hoeveel parkeerplaatsen komen er?

    Onze woningen hebben straks minder dan 1 parkeerplaats per woning. We zien namelijk een maatschappelijke trend en een veranderende houding ten opzichte van de auto. Autobezit wordt niet langer per se noodzakelijk gezien. Steeds meer mensen kiezen voor deelautoconcepten. Dit betekent dat we minder kostbare gebouwde parkeerplaatsen maken.

    Hoe is het parkeren opgelost?

    De parkeerplaatsen die er komen, komen onder de gebouwen en deels onder de nieuwe pleinen. De openbare ruimte wordt als het ware opgetild. Verder is nog niets definitiefs: bewoners krijgen een vaste eigen plek, een variabele plek of kunnen kiezen.

    Wat kost parkeren?

    Los van het aantal parkeerplaatsen in het plan straks: we denken eraan om bewoners te laten kiezen om een vaste eigen parkeerplaats te kopen dan wel maandelijks een parkeerplaats te huren. De huur- en verkoopprijzen van de parkeerplaats zijn nog niet bekend. We onderzoeken ook de inzet en toepassing van een deelauto-concept.

    En de fiets?

    In het ontwerp gaan we uit van een gezamenlijke fietsenberging in- en onder de gebouwen om aan te sluiten bij gemeentelijk beleid om sterk in te zetten op het gebruik van de fiets! Plek zat dus.

    Moet je een parkeerplaats bij je woning nemen?

    Nee, zoals het er nu naar uitziet hoeven bewoners niet verplicht een parkeerplaats af te nemen. In het plan komen echter geen vrije parkeerplaatsen op straat. Ook vervalt je recht dan op een parkeervergunning. De gemeente Amsterdam is van plan een blauwe zone in te stellen om vrij parkeren te voorkomen. Als je dus niet zou kiezen voor een parkeerplaats kopen of huren, neem je dus een risico dat je je auto niet kunt parkeren.

    Duurzaamheid

    Hoe duurzaam wordt het gebouw en het totale plan?

    Duurzaamheid en gezond wonen vinden wij zeer belangrijk. Eigenlijk ook heel vanzelfsprekend. Standaard duurzaamheidseisen en oplossingen zijn tegenwoordig aspecten als: (minstens) energieneutraal gebouwen, door bijvoorbeeld toepassingen als warmtepompen en zonnepanelen en een uitstekende isolatie. De gemeente ziet het gebied ook als een sport en beweging-gebied en bevordert dat ook door allerlei voorzieningen op te nemen in de openbare ruimte en de vormgeving daarvan.

    In ons plan proberen we bijvoorbeeld beweging te stimuleren en er een gezond gebouw van te maken. We willen na de sloop zoveel mogelijk hergebruiken van het gebouw (‘circulair’) en bij nieuw te bouwen gebouwen met toekomstig hergebruik rekening houden. Je kunt bijvoorbeeld een grondstoffenpaspoort maken en bepaalde onderdelen van een gebouw eenvoudig demontabel maken.

    Betrokken partijen

    Wie zijn de partijen achter SPOT Amsterdam?

    COD en DUQER – twee vastgoedontwikkelaars met ervaring in nationale en internationale projecten – zijn de drijvende kracht achter de transformatie van SPOT.

    COD is een energieke en creatieve vastgoedontwikkelaar die zich richt op zowel nieuwbouw als herontwikkeling van hotels, kantoren en woningen. COD heeft momenteel diverse in het oog springende projecten in ontwikkeling, zoals Sud Wonen Amsterdam, herontwikkeling Maanplein Den Haag, Het Dok op de NDSM-werf in Amsterdam, kantoorontwikkeling Max&Moore in Amsterdam-Noord en de herontwikkeling van de Megastores in Den Haag. Begin dit jaar heeft COD het project nhow Amsterdam RAI opgeleverd.

    DUQER is een snelgroeiende vastgoedontwikkelaar/-belegger én initiatiefnemer van tal van vastgoedprojecten in de Randstad met op dit moment vooral (her-)ontwikkelingsprojecten in Amsterdam, Utrecht, Den Haag en Rotterdam. Naast hun initiatief voor de ontwikkeling van SPOT Amsterdam, zijn zij ontwikkelaar van een ander project in Amsterdam Zuidoost op de Paasheuvelweg. In Utrecht is DUQER ontwikkelaar van meerdere grote woningontwikkelingen in de Merwede-Kanaal zone. Ook ontwikkelt DUQER in Rotterdam een nieuw appartementengebouw.

    Wie ontwerpt het project?

    Het architectenbureau dat verantwoordelijk is voor het masterontwerp is KAAN architecten. De woongebouwen in de eerste 2 fases worden door KAAN Architecten, Klunder Architecten, DOOR Architecten en Moederscheim Moonen ontworpen. De woontorens in de 3e fase worden door ZZDP Architecten, Marc Koehler Architects en Mei architects. De openbare ruimte wordt ontworpen door Inside Outside. Het zijn vooraanstaande, ambitieuze en Nederlandse ontwerpbureaus, die ook Internationaal opereren.

    Subscribe now